Zdrzącë na dzysdniową rësznotã kaszëbską, nie rozmiejã
wëzbëc sã czëcô, że nié le nie jidzemë wprzódk, ale pò prôwdze
copómë sã. Na zaczątkù 90-tëch lat prosto bëło gôdóné ò autonomiji
(na przëmiôr wej òbkłôdkã Pòmeranii nr 7-8 z rokù 1990), ò
dôdze samòrządzënë, ò odrodze môlowëch zdrëszënów. Wezdrzało
na to, że ju wszëtkò pùdze letkò. Kòntaktë Kaszëbów z Europą
pòkôzywałë naje stegnë. Òdrzéklë më sã òd Jugòsławi, pòkazywelë
më na Frizëją, Walią, Katalonią, Bretanią. Mie sã zdôwô, że
wielu z nas zalecało tima dejama. Kaszëbsczi przédnicë ùrzaslë
sã gwôsnëch mòżlëwòtów. Nie je to schizofrenijô: nié nôród
le grëpa etnicznô, decentralëzacëjô le nié autonomijô, jãzëk
kaszëbsczi - jo, le nié na ùroczëznach Kaszëbskò-Pòmòrsczégò
Zrzeszeniô, bë nie ùrazëc nëch, co gò nie znają. Przë òrãdze
- téj jak gò sã mają nôuczëc? Przëmiarów mòże dac wicy. A
tak pò prôwdze - co je złégò we słowie nôród - cëż to je,
jaczi są znanczi nôrodu; cëż to je autonomijô - czë jest kò
ji jinszé znaczenié jak decentralëzacëjô? Mùszimë òdpòwiedzec
na ne pëtania przed weńcym do Zjednóny Europë Òbéńdów.
Czorgającą sã, chòc mòderną rësznotã òbéńdową mómë zjinaczoné
na mariaż pòmpaticznotë z fòlklorã. Wôżné wëdarzenia naczinają
sã groteskòwą frantówką bùszno nazéwóną kaszëbsczim himnã.
Nen wëjimk z epòpeji H.J. Derdowsczégò Ò panu Czôrlinsczim,
co do Pùcka pò sécë jachôł, fùl ksenofòbicznégò dërżenia bë
béł dobri mòże do kabaretu, le nié jakno symbòl jednotë nôrodu.
Ju pierszô wiorstka dostaje na zdzëwòwanié - pò co są tam
zachë tak daleczé Kaszëbóm jak Kraków czë Wisła; dlôcze to
pòlskô a nié kaszëbskô mòwa ma nie zadżinąc; cëż to je pòlskô
wiara? Doch wikszosc z nas je wëznaniô rzëmskò-katolëcczégò.
Z żôlã zdrzã òsoblëwie na bëtëch nôleżników Karna Sztudérów
Pòmòranijô, jaczi jesz tak niedôwno ze jedurny himn kaszëbsczi
mielë bëlną, fùl dostôwnotë piesnią J. Trepczika Zemia Rodnô,
a terô stoją ë rëczą marsz, marsz za wrogã... Dzeż òni tegò
wroga widzą?!
Fòlkloru - jo - badérowaniów, nôukòwëch prôców je nót, le
przede wszëtczim rozwij jãzëka, bùdowanié etniczny-nôrodowi
swiądë, bùchë - je to spòdlé.
Jeżlë rësznota kaszëbskô mòże zabédowac młodi generacëji le
blós tuńce lëdowé ë piesni ò kòze, to ni mòżemë sã dzëwòwac,
że młodi nie lną sã do naju régów.
Żebë le dejade stôré „kadrë” nieczëjącé ùpłiwającégò czasu
ë nieswiądné jawernëch, terëczasnëch mòżlëwòtów, nie òdbierałë
chãcë tim, co fùl dobri wòlë ë rozskôcënkù òdkrëwają swòjã
rózgã, mają ò nią dbã, rozskòscérzają. Czãsto cësną sã na
ùsta słowa wiérztë A. Majkòwsczégò Pomorzanie:
Jô bë chcôł ce rozwalëc jak szos ze spôrzny blónë ë z twòjich
rumòwiszczów nową zbùdowac swiãtnicã*.
Chcemë le bëc zdecydowóny, dzejac jawno ë prosto nawetka w
òkòlim - na pierszi pòzdrzatk - môło kaszëbsczim. Pòlitika
„môłëch stãpiów”, „tacëniô sã” robi, że òbserwatorë z bùtna
mëszlą, że mómë nieszczëré zgrôwë. Swòje cele mùszi rzeknąc
precyzëjno, chòc bë miałë wezdrzec na ùtopią. Czãsto zdrzódło
nôwikszëch dobëców je w snienim ë mëkcenim.
A. Kleina
__________
* W òridżinale bëła to wiérzta pò pòlskù, ne zdanié brzëmiało:
Ja bym chciał cię rozwalić jak strzał z chmury parnej i z
twych ruin nową zbudować świątynię.
zaczątk
|