Samim gôdanim – to je wiedzec – swiata sã nie zmieni –
le czasã je baro wôżné, żebë ùzgòdnic swòje pòzdrzatczi (nôdbë)
abò przënômni pòznac to, w czim rozmówcowie nie są ze sobą
zgòdny.
Kòżden człowiek, karno, nôród, wiedno jidze wprzódk (abò
sã copie). Jegò prowadnicë – zwóny elitą – wëznaczają mù drogã,
jaką nen mô jic – wprzódk abò w tił. Mùszą równak bëc w zgòdze
ze swòją spòlëzną, nôrodã – mùszą chòc tej sej sã òbezdrzec,
czë sã nie zapùscëlë za dalek w przódk. Tzn. “elita” mùszi
słëchac czë nôród jidze w tële za nią. Nawetka jeżlë elitë
nie są zgòdné ze strzédnyma lëdzama, mùszą z nima gadac i
próbòwac przekònac do swòjëch ùdbów. Niżóden człowiek ni mô
so nabëté licencji na prôwdã ë wiedno mùszi diskùtowac ë sã
spierac z jinszima – tak no sã twòrzi wespólny pòzdrzatk.
Nen nie je dóny kòżdémù z nieba ani nie je przeniosłi przez
bòcóna. Bò pòzdrzatk sã twòrzi tak, że człowiek ze swòjima
mëslama (nôdbama) jidze do jinszégò. A tej òni so gôdają,
spierają sã, a nawetka sã wadzą. Na kùńc kòżden z nich wëchôdô
ze swòjim pòzdrzatkã, mądrzészi (abò i głëpszi...) nigle béł
przódë.
Le żebë na taczi ôrt prowadzëc diskùsją, mùszimë nôprzód
znac swòje mëslë i je ùpòrządkòwac. Trzeba tej wërobic so
swój pòzdrzatk na jakąs sprawã. Nie je dobrze jic na letczëznã,
pòwtarzac to, co jinszi, dôżniészi mają rzekłé. Le trzeba
czasã rëszëc swòją głową. Swòje dbë trzeba rzec òdwôżno ë
zacząc diskùsëją z drëdżima.
Żebë z taczi diskùsëji co wëszło, żebë to nie bëło le próżné
gôdanié, pò to bë wëcwiczëc so gardła.
Wszëtcë diskùtancë mùszą miec swiądã tegò, że:
1. Czej bronią jaczis tézë, mają bëc pewny swégò, tj. bëc
przekònóny ò “swòji prôwdze”.
2. Ni mògą ju na samim zôczątkù rozmòwë sã wëzbëc swòji ùdbë
i scwierdzëc, że są słabszi. Bò w taczim przëpôdkù nie mdze
to diskùsjô le prosba ò wëbôczenié, że sã mô kąskã jiszé zdanié.
3. Mùszą miec swiądã, że nicht jima nie przëznô prôwdë, jeżlë
sami nie nalézą za nią argùmentów ë nie mdą chcelë ò niã walczëc.
Czéj jesmë ju przerëchtowóny do rozmòwë – pewny swòjégò zdaniô
i òtemkłi (tj. skłonny do wësłëchaniô) jinszëch, mòżemë sadnąc
do spólnégò stołu i zacząc rozmòwã.
Nôprzód dobrze je pògadac w swòjim, mniészim karnie, żebë
no spólné zdanié ùstalëc. Tuwò kòżden mùszi rzec jaczi je
jegò pòzdrzatk a pòtemù wszëtcë mają radzëc nad spólnym pòzdrzatkã.
Tuwò znôu trzeba ùstanowic pôrã reglów – żebë sã wszëtcë mòglë
dogadac i żebë òbczas spiérk nie doszło do jaczi pògòrchë.
Tej je jasné, że:
1. Kòżden mùszi bëc wësłëchóny.
2. Nicht nikòmù ni mòże przerëwac.
3. Òdpòwiadac trzeba wiedno na temat (a nié czej jeden ò
jabkach, tej drëdżi ò krëszkach).
4. Kòżden mùszi bëc równo achtniony ë niżóden pòzdrzatk ni
mòże bëc òd razu òdrzucony czë ùznóny za nicwôrtny.
5. Rzôdkò sã zdôrzô, żebë wszëtcë bëlë te samégò zdaniô –
kò czej wszëtcë mają jedno i to jistné zdanié, sprawa pôchnie
totalitarizmã. Abò mòże to swiadczëc ò tim, że nikòmù nie
zanôleżi na zmianie ju jistniejącégò stanu. Téj pòtrzébnô
je tolerancjô dlô rozmajitëch zdaniów.
6. Kritikã czëjégòs pòzdrzatkù mùszi bëc prowadzonô prosto
w òczë, tj. bezpòstrzedno. Kritikòwanié czëjégòs zdaniô “za
plecama” abò jegò òsobë zamiast pòzdrzatkù je prosto rzec
nieùtcëwé.
To są podstawë ùtcëwi diskùsji.
Terô, czej w swòjim karnie jesmë zgódny tzn. ju mómë so wërobioné
spólny pòzdrzatk na jakąs sprawã, mòżemë “wińc bùten” ë zacząc
rozmòwã z jinszima.
Z jinszima bądze tak samò. Òni téż mògą mieć pòzdrzatk jiny
òd naszégò (i ni ma dzëwù!). Le znôu muszimë ùtcëwie przedstawic
najã ùdbã i dac jinszim rzec, co òni mëszlą. A tej mòżemë
ze swòjima procëmnikama sã spierac, a przë òstatkù sã zgòdzëc.
Abò i nié - tej kòżdi òstónie przë swòjim zdaniu.
Te wszëtczégò, taczégò prowadzeniô spiérk baro félëje nóm
w kaszëbsczi rësznoce. Miast diskùsji biwô pògòrcha. Zamiast
jic do przódkù, i chòc ùstalëc ò co nóm jidze, w jaką stronã
zmiérzómë, stojimë w môlu A czasã, czej chtos przedstawi swój
përzinkã apartniészi pòzdrzatk – ju òn nie je lëdóny.
Na szczescé skùńczëłë sã czasë totalitarizmù, czéj dobrze
widzóny béł le jeden (“ùczbòwi”) pòzdrzatk. Pò to lëdze biôtkòwelë
ò demòkracëją, żebë bëło mòżno wëpòwiedzec swój pòzdrzatk
bez strachù i bez rizyka, że ùczëje za plecama “le cëszkò...
òn je taczi, përznã letczi...”
P. Kąsk
zaczątk
|