Czasã zemiã Słowińców sã taksëje
jakno historiczno kaszëbską, a etniczno ju nié. Tak do kùńca
to nie je prôwda. Kaszëbizna wôrcô na swòje stôré môle - jem
tegò swiôdkã. Mòże jesz ùczëjemë ò kaszëbsczich Klukach?
W kùńcu zélnika jô miôł lëżnosc wëbrac sã na wanogã pò môlach
nad Łebsczim jezorã. Jô towarził widzałi rodzënie Adama ë
Małgòsë ze Swiecëna. Wanoga na zôczątkù zdôwa sã richtich
triwialnô - Klëczi, Smòłdzëno, mòże jaczi pałac. Dejade ju
òd zôczątkù pòczëło sã robic cekawie. Adam - lubòtnik niewëjachónëch
stegnów, òdkrił przede mią czësto jinszą krôjnã „Słowińców”,
jaką jô - mieszkóńc nëch môlów - ni miôł znóné. Na pòczątkù
pałac w Cecenowie. Jô móm gò znónë ë widzóné òd bùtna, le
nigdë bëne. Terô mie to bëło dóné. Jô stôł skamiałi wiôlgòscą
zniszczeniów, jaczé më tam trafielë. Strëpiałé parkétë, scanë,
stropë. Żódna jizba ni mia całëch dwiérzów, òknów czë pieców
- szmërglënë. Tak wezdrzą wszëtczé dwòrë ë pałace na Kaszëbach
zajãté na mieszkanié przez Pòlôchów pò wòjnie. Téj më rëglë
dali. Ju w Główczëcach më zgwësnilë, że dobrô darga do Klëków
je za dłëgô. Téj bëło trzeba wëmëszlec jaką krodzą. Darga
na karce za baro nie zachãcowa, a co pò prôwdze mdze w terenie
- pòpegeerowskô „betonówka”, a dali dzëkô jak na Amazonka.
Klëczi jak wiedno tesznotné. Ze skruszenim jesz rôz më òbezdrzëlë
nã znankã eksterminacëji nôrodu kaszëbsczégò.
Zôstny przëstónk - Smòłdzëno. Kòscół, w jaczim jesz niedôwno
ze swòjich kaszëbsczich mòdlëtewników mòdlëlë sã nadłebsczi
Kaszëbi - zasztëkóny. Czéj më tak stelë òmaniony zjôwił sã
dzewùs - sąsadka plebaniji - chtërna za zgòdą môlowégò probòszcza
òtmika cerkwią. Wlezlë më na wieżą. Dejade nié ùroczi kòscoła
nas richtich zadzëwòwałë, le pësznô spòsobnosc dzewùsa. Ze
zadzëwną letkòscą i bez niżódnégò zjakòseniégò, òpòwiôda ò
historëji negò placu, z pòtcëwą dzeckòwatoscą miesza faktë
historiczné z legandama ë lëdowima pòwiôstkama, rzesza je
w jednã kôrbiónkã. Dlô ni to wszëtkò bëło prôwdzëwé, a më
stelë òczarzałi. Nen môl żëje, tuwò dozérô sã stôré pòwiôstczi
ë legendë ë odkazëje dzecóm, a dzecë taczim przëwãdóm jak
më.
Jakòs më sã spitelë ò kaszëbsczi elementë w dzysniowi jawernoce.
Dzéwczãtkò wiedzało le, że w Smòłdzënie mieszkô wiele Kaszëbów,
òsoblëwie Kaszëbków. Kù naju redoscë òkazało sã, że ji gwôsnô
nënka je Kaszëbka, téj òna rzekła, że òna mést téż. Miele
dzãkùjącë ë ùjno sã òdwdzãczającë rëglë më w dalszą dargã.
W kùńcu wsë przë szasym w czerenkù na Sécë trafilë më gbùra,
z jaczim jô përznã pòkôrbił czedë pôrã lat temù mòji drëszë
wchôdelë na Rowòkół. Wialdżé bëło mòje zdzëwienié ë redota,
czéj jô sã doznôł, że jegò nënka je rodzonô smôłdzënianka.
„Kaszëbka?” - jô sã spitôł. „Kaszëbka - Słowinka, òni tuwô
wszëtcë bëlë Miemcë” - tak mie pò prôwdze rzekł chłop, ale
czë ji starszi abòstarkòwie gôdelë pò kaszëbskù tegò mój rozpòwiôdôcz
nie wiedzôł.
W Chòcmirowie - autostopka. Że snôżé dzéwczã bëło - téj më
jã mùszelë wzyc. Zachãcony dôwnym wzorã, jô jã zapëtôł jak
to robi D. Król, bez niżódnëch wstãpów:
- Jes të Kaszëbka?
- Mëma je - òdrzekła.
Czasã zemiã Słowińców taksëje sã jakno historiczno kaszëbską,
a etniczno ju nié. Jô mëszlã że ne trzë przëmiarë òb jeden
dzéń, pòkôzywają że mieszkô tam terô wiele naszińców. Gwësno,
że nie mieszkającëch tam òd stalat. Szkòda bë bëła dopùscëc
do wënôrodowieniégò jich. Òni tam w òkòlim cëzëch òsoblëwie
żdają na wspiercé w biôtce z pòlonizacëją. Mòże jesz czedës
ùczëjemë ò kaszëbsczich Klukach?
A. Kléina
zaczątk
|