Mòra
Pierwi lëdzczi swiat béł (wedle mie) barżi farwny ë cekawi
jak terô. Wkół człowieka bëła tedë nie leno prziroda ë to,
co òn sóm stwòrzył, ale ë swiat jinszi, nafùlowóny dëchama,
strôszkama, magiją, rzeczama, słowama ë gestama, co chrónic
miałë przed złima mòcama. Dzysô w lëdzczi swiądë są leno òkrëszënë,
echa tamtich, ùszłich czasów ë ledzë nawetka nie zdôwają so
sprawë z tegò, że wiele rzeczë, jaczé terô robimë jakos tak
bez namëszlenia sã nad nima (na przemiór skôkanie przez swiãtojóńsczé
ògniszcza), są dôwnima, przez naszich starków z całą pòwôgą
robionima rzeczama, co miałë chrónic człowieka przed czôrną
magijã ë wszelejaczégò zôrtu niełopama ë złima dëchama.
W tim całim swiece krejamnych mòców bëło wiele taczich niełôpów,
strôszków, jaczich człowiek mùszôł sã wëstrzégac ë przed jaczima
mùszôł barnic swój dobëtk, przede wszëtczim chòwa. Ò jednich,
wieszczich ë òpich, jô ju òpòwiedzôł. Terô jô chcã rzec ò
jinszim – ò mòrze.
Mòra przëchòdzëła do człowieka, czéj òn spôł, abò ju brôł
gò spik. Jeżlë jesz nie spôł, òna gò chùtkò ùkòliba swòją
spiéwką. Zdôrzewało sã téż, że wieczór człowiek narôz pòczuwôł
ùrzas. Nie rozmiôł, co sã dzeje, robiło mù sã jakòs tak dzywno
ë szedł do jizbë, szedł spac, bë òdpãdzec złe mëslë, zabôczëc
ò nim strachù. A ò to leno szło mòrze, òna to doch ju bëła
bliskò niegò, w nim nen strach bùdzëła ë leno ju żdała, czédë
òn sã legnie.
Czéj ju człowiek béł w spikù, mòra kładła sã na niegò, abò
sôdała mù na gãbã, a òn tedë czuł, jakbë wiôldżi cãżôr legł
mù na piersach ë nie dawôł nawetka dobrze òddichnąc. Reno
bùdzył sã niewëspóny, złi ë baro zmarochòwóny. Drëdżi nocë
nick sã nie zmieniwało. Dali téż bëło tak samò. A jeżlë bë
chcôł w dzéń sã zdrzemnąc, to jak pisze w Kaszubskich obrzędach
i obyczajach Wacław Òdyniec nie ùwolnił bë sã òd ni, bò òna
ë w dzéń téż mògła przińsc do niegò.
Mãczony przez mòra robił sã corôz bladszi, coroz barżi zmãczony,
zmiarti. Zaczinął chòrzec. W kùńcu mògło dońsc do tégò, że
ùmierôł.
Czãsa mòra nie leno dëszeła. Zëchta (Słownik gwar kaszubskich
na tle kultury ludowej) notirëje, że mòra czéj leżała na mãczonim,
mògła gò téż kùszac, włożëwające mù jazëk w gãbã, a Bedekerze
kaszubskim Jizabeli Trojanowsczi ë Rózë Òstrowsczi je jesz
mòżno przeczëtac, że czasã, w jednich razach, mòra wësusa
krew z òfiarë.
Mòrë téż mãczëłë chòwa, ùjeżdżające przede wszetczim kónie
ë młodé bëdło, z chtërnich reno jaż cekło, wësusałë soczi
z drzewiãtów w sadze, a nawetka mògłë dëszec drzón ë wòdã,
a téż kamiénie.
Kaszëbi wierzelë, że mòra to dësza, co wëłażi z cała człowieka,
chtëren spi. Dësza takô mògła dëszec w lëdzczi pòstacëji,
ale co le mało przemieniwa sã w jabkò abò krëszka, rzôdzi
w kòta, mësz, biéda. Mògła sã téż przedzerzgnąc w kłãbëk wełnë,
czë nawetka włos.
Mòrą co le mało bëło dzéwczã, czë białka, ale nie wiedno,
bò ë chłop mógł mòrzëc. Wiedno dejade bëło tak, że chłop-mòra
dëszëł białczi, a białka-mòra chłopów. Czãsto téż mòrą stôwa
sã rzucono przez kawaléra brutka, abò na òdwyrtka kawalér,
co kòsza dostôł òd dzéwczaca.
Mòrą dejade ju bëło mòżno stac sã przë chrzce. Lëdze wierzelë,
że jeżlë chtos z chrzestnich béł mòrą, abò jeżlë leno żëczëł
dzeckù, bë bëło mòrą, abò téż òb czas chrztu mësłôł ò mòrach,
czë nawetka lëchò òdpowiadôł ksãdzu – dzeckò sã nią stôwało.
Bëc mòrą nie bëło wcale dobrze, ò czim je mòżno znalezc w
ksążkach. Jaż w trzech (ù Zëchtë, w Ostatkach Słowian na jużnom
bieriegu Bałtijskogo moria Aleksandra Hilferdinga ë w Słowniku
języka pomorskiego, czyli kaszubskiego Stefana Ramùłta) jô
nalôzł pòdobną pòwiastka ò trzech sostrach-mòrach, co żôlą
sã na swój los. Mòrom nie mògło sã dobrze wiesc, skòrno wedle
lëdzczi wiarë wëzdrzałë lëchò, tak jak ë ti, co bëlë mòrzoni
– bëłë tedë bladë, wcyg spiącé, zmiarté, zmarochòwóné, jednim
słowã niedożëcô. Jaż żôl sã robi, czéj se człowiek pòmëszli,
że tako mòra niedosc, że mùsza zle robic, naprzék se (bò wëzdrzi
na to, że to co bëło w ni, to przeklãcé, to bëcé mòrą, miało
nad nią mòc, panowanié), to jesz to sã òbrôcało procem ni.
Mòrã cãżkò bëło schwëtac. W pòwiôstce, co jã zanotirowôł Hilferding,
pò dłëdżim czasu ùdało sã rôz jednémù mòrzonémù schwëtac morã.
Czéj przëòbieca, że gò ju nie bãdze mòrzec, pùscył ją ë na
tim lëchò wëszedł, bò òna gò zacza jesz mòcni dëszec. Nie
ùdało sã ji ju drëdżi rôz schwëtac. Rok pùzni sama przesta
gò mãczëc.
Dejade taczi przëtrôfk, bë mòra dëszëła leno przez jaczis
czas, że nie dotrzëma słowa ë bëł jaż taczi jiwer z ji schwëcenim,
nawetka w òpòwiescach ò mòrach je nadzwëkòwi. Mòrã je cãżkò
schwëtac, ale z jinszich pòwiôstków stôrich lëdzy dońdze sã
do tegò, że nie jaż tak. Jidze ją złapac, ë nawetka czasã
ją zatrzemac przy se, òżenic sã z nią ë miec dzecë. Ë z tich
pòwiôstków wëdowô sã to baro prosté. Starcziło doch, bë chtos
w czasu, czéj mòra dëszëła swòjã òfiarã, w dzurã òd klucza,
przez jaką òna wlazła, włożëc cos ë reno ju mòra nie mògła
wińsc z jizbë ë òstawa tak dłëgò, jak dłëgò na dzura bëła
zasztopòwanô. Ë wierã z taką mòrą dobrze sã żëło, a na dokłôdkã
wedle jedni z pòwiôstków bëła òna baro spòsobną brutką.
Jak na wszëlczé złe mòce, co chcą człowiekòwi zrobic cos złégò,
tak ë przed mòrą bëło mòżno sã barnic na wiele zôrtów. Bë
òszukac mòra, starcziło papczé ùstawic kùnuszkama òd łóżka.
Mòra tedë mëszla, że ni ma nikògò w wërze. Bë sã òbarnic,
starcziło spac ze skrzirzowanima rãkama. Nôlżészi wierã spòsób
na mòrã to...
zaczątk
|