Czej bana Bùdapeszt – Belgrad przejedze
madżarskò-sôrbską greńcã, przed wanożnikã rozcygô sã blôs
fùl pòlów słuńcowniców, papriczi ë kùkùridzë. Òbzorë fùl żëwëch
farwów przëbôcziwają dokazë wialdżich jimpresjonistów. Takno
prawie kòżdégò gòsca witô Wòjwòdina.
Autonomiczné
Òkòlé Wòjwòdina, bò tak brzëmi fùl miono redżonu, je w pôłniowim
dzélu Panońsczi Niżëznë. Rówiznowi sztëk zemi je przëcãti
trzema rzékama: Sawą, Dunajã ë Czisą. A téż wieloma kanalama.
Jedną z niewiela, ale mającym zacht znaczenié górą je Fruszka
Gora, górsczi masyw na 80 km dłëdżi. Nôwëższi jegò czëp je
512 m.n.r.m.
Wòjwòdina zachòwa status autonomije òd zôczątkù swòjich dzejów.
Na bagnisté òkòlé rzéczi Sawë, Czisë, Dunaju òd 17. stalatégò
przëchôdałë zacht karna Sôrbów. Ny ùcékelë z pôłniowi ë westrzédny
Sôrbije przed tërecczim ùscëgòwienim, jaczi ò tim czasu jesz
rabczëlë krôj. Nôwicy lëdztwa mô przëbëté do Wòjwòdinë òb
czas tzw. Wialdżi Wanodżi w 1690. rokù, czej w nym òkòlim
òsedlëło sã „20 tës. chłopsczich głów”, to je chłopów razã
z rodzënama. Status autonomije Wòjwòdina dosta òd austrijacczégò
cesarza ju w 18. st. Nimò tegò, jesz kòle kùńca negò stalatégò
no òkòlé bëło zamiészkóné le blós przez 60 tës. lëdzy.
Sôrbòwie z Wòjwòdinë brelë dzél w wielu zdarzeniach jaczé
są wôżnym partã europejsczi historiji. Je wôrt rzec ò jich
ùdzélu w Zymkù Lëdów 1848. rokù, czej zaczãlë robic pòwstanié
procëm madżarsczim włôdzóm. Cekôw téż je fakt, że czej Pòlôchóm
pòstójc Józef Bem je symbòla biôtczi ò wòlnotã, tak Sôrbóm
– z ùscëgòwicelã, bò nen dłôwił jich nôrodno-pòjużné próbë.
Prawie dosebno jak z caricą Katarzëną 2, jakô dlô Pòlôchów
je cemiãżecelka, a dlô Kaszëbów fùndatorka pierszégò słowarza,
jaczi zawiérôł kaszëbsczi jãzëk.
Wòjwòdina do dzysodnia ùtrzëma swòj autonomiczny status równo
gòspòdarce, pòlitice ë kùlturze. Chòc le z ji geògrafòwégò
ùstawù je òkòlim, w jaczim żëje wiele nôrodów. Nôwicy je Sôrbów
– kòl 1 milijona, drëdżi są Madżarowie – 400 tës, Chòrwacë
– 100 tës, Słowacë – 60 tës, Łemkòwie-Rusynowie ë Rumùnowie
– kòżdi 15 tës. Prócz tegò żëją tuwò Romòwie, Pòlôszë ë Ùkrajincowie.
Kòżden nôród mô swòje prawa, westrzód jaczich nôwôżniészé
są prawa do nôuczi we gwôsnym jãzëkù ë do rozwiju gwôsny kùlturë.
Wszëtczé nôrodë jaczé żëją w Wòjwòdinie mają swòje pismiona:
Madżarowie – dzénnik, jinszi – tidzenniczi, we swòji mòwie,
program we zdrzélnikù ë redio, téatrë le blós w miészëznowim
jãzëkù. To dô wiele festiwalów, wëstôwków ë kùlturalnëch atrakcëjów
rozkòscérzającëch kùlturã miészëznë.
Wòjwòdina
òd wiedna bëła wôżnym centrã sôrbsczi kùlturë. Tuwò pòwstałë
ë dzeją do dzysodnia nôwikszé sôrbsczé kùlturalné jinstitucëje:
Matica Srpska (Sôrbskô Matczëca) ë Sôrbsczi Nôrodny Téater.
Równoczasno Wòjwòdina, a òsoblëwie Fruszka Gora, je wôżnym
centrã relidżijnym. W lasach kòle ny górë naléze czilenôsce
prawòsławnëch klôstrów, jaczé sã tuwò przeniosłë z westrzédny
ë pôłniowi Sôrbije w 17. st., z ùrzasu przed tërecczim ùscëgòwienim.
Òd taczi lëczbë klôstrów Fruszka Gora je zwónô Swiãtą Górą.
Wòjwòdina nie je zwëczajnô. Tu żëje ë sã lëdô wiele różnëch
nôrodów, jaczé razã twòrzą òsoblëwą kùlturã Wòjwòdinë. Prawòsławnô
cerkwiô stoji kòle katolëcczégò ë lëtersczégò kòscoła. Ë mést
w ny wszelejakòscë je nen ùrzek Wòjwòdinë.
E. Chacza
zaczątk
|