Z Witołdã Bòbrowsczim, spółautorã pierszégò
elemeńtôrza kaszëbsczégò, zakłôdcą kaszëbsczëch spòdlecznëch
szkòłów na Głodnicë, w Stôri Hëce ë Mòjsczi Hëce (wejrowsczi
ë kartësczi kréjz), gôdô Paùl Szczëpta
Czedë òsta ùrëchòmionô tuta szkòła na Głodnicë?
Szkòła òsta òtemkłô w 1991 rokù. Starszi òd dawna chcelë
miec tuwò nazôd szkòła, bò jã zamklë w 1975 rokù i òtwòrzëlë
wikszą szkòłã, do jaczi nasze dzecë bëłë wòżony do Miłoszewa.
Òbiécelë, że bãdze zrobionô droga, że bãdze dowóz a potemù
jak sã òkazało autobùs nie jidze, z Miłoszewa je trzeba jic
piechti. Czasã autobùs nie jachôł, nie bëło telefònu żebë
zazwònic że autobùsu ni mdze, téj nicht nie zazwònił i dzecë
żdałë, żdałë a pùzni szłë piechti. Reno wczas wstôwałë a wieczorã
téż przëchòdzëłë ò pùzny pòrze. Téj starszi chcelë miec nazôd
tuwò szkòłã.
Czéj w 1989 më tuwò założëlë part Kaszëbskò-Pòmòrsczégò Zrzeszeniô,
téj jeden z taczich pòstulatów prócz krómù, jaczégò më chcelë
miec, asfaltowi drodżi, bëła szkòła spòdlecznô. Donenczas
më mómë blós króm òd 1990 rokù i dopiérze w 1991 bëłë warënczi
żebë tuwò tã szkòłã stwòrzëc. Òna pòwsta dzãka rewòlucëji
jakô bëła w tim czasu w Polsce i że wôżné jinszpektorowie
nie wiedzelë jak dłëgò bãdą jinszpektorama. Bëło wiele zamieszaniô
we władzach òswiatowëch, także më pòwstelë jakò Kaszëbskô
Spòdlecznô Szkòła. Niechterny rozmielë że spòdlecznô znôczi
pò pòlskù społeczna (zdrëszënowô) i dlôte władzô mëszla że
jakò społeczna pòdlégómë pòd Gdunsk, a Gdunsk wierził że to
je szkòła normalnô i że pòdlégómë pòd Wejrowò. I tak naju
przez trzë lata nicht nie kòntrolowôł. I dzãka temù më sã
jakòs ùtrzimelë. Prawdą je téż że më nalezlë taczich lëdzy,
co wiedzelë, jaczé są przepisë ale téż wiedzelë, że kaszëbsczi
szkòle je trzeba pòmòc. Taką òsobą béł na przëmiôr Róman Tempsczi,
nieżëjący ju direchtór Sztabù Sztôłceniô Spòdlecznégò przë
gdunsczim Kùratorium, jesz w latach 80-ëch nôleżnik Zrzeszeniégò...
Òn wiedzôł że héwò przepisë nie nadążają za żëcym.
Ò co chòdzyło we sztrajkù w 1995 rokù?
W 1995 òdbéł sã sztrajk żebë miec jednã klasã wëżi. Nôprzód
mielë më doch tuwò blós 3 klasë. Òd zaczątkù më chcelë, żebë
to bëła takô pełnô spòdlecznô szkòła - òd pierwszi do ósmi
klasë, żebë bëło òd razu widzec jaczé są efektë naszi robòtë.
Dopiérze òdkąd w 2000 rokù më òstalë zamkłi i szkòła òsta
przejãtô i ùtwòrzonô na nowò przez Part K-PZ w Rëmi, jesmë
pełną szescklasową szkòłą. To ò co më biôtkalë òd dôwna sã
zjiscëło.
Jaczé bëłë nôwikszé procemnoscë?
Në to bëło przede wszëtczim to, że całé strukturë, całô òrganizacëjô
państwa ale téż òsoblëwie strukturë òswiatowé, prawné nie
bëłë przërëchtowóné na to, że w Pòlsce je miészosc kaszëbskô.
Przódë mëszlelë, że miészosc to są Miemcë, jaczich w Pòlsce
nibë ni ma... a na òglë to Pòlskô ni mô niżódnëch miészosców,
bò ti co bëlë to są za greńcą, abò za Òdrą, abò za Bùgã. Téj
i stosënk do miészosców etnicznëch czë nôrodowëch przechôdôł
drãgò. To béł nôwikszi problém. Nie bëło rubrik, żebë wpisac
kaszëbsczi... Nawetka terô w programie kòmpùtrowim jaczi sã
wëkòrzistëje do tegò testu kòmpetencëjów, jaczi je w szósti
klase je pëtanié „czë je to szkòła miészoscowô?” jeżlë sã
òdpòwié „jo”, to mòże wëlowac miãdzë miemiecką, czeską, ùkrajinską...
a kaszëbsczi ni ma. Zwëczajno we wszëtczëch ùrzãdach bëło
ò jednã szëfladã za môło i bëło trzeba stwòrzëc jesz jednã:
dlô Kaszëbów. Në i taczi są zôwadë, ale mëszlã, że to sã bãdze
copało, to co nôgòrszé je ju za nama. Terô ò co je trzeba
biôtkòwac, to te môłé szkòłë bò òne są taczim matecznikã,
placã dze zachòwùją sã wiedno etniczné, lokalné kùlturë. I
czéj zdżiną te môłé szkòłë, to szanse na to żebë w tich wialdżich
szkòłach mògła sã rozwijac ta môlowô kùltura są zmiészóné
przez procesë pòlonizacëji - tak to je trzeba doch nazwac.
A téż taczégò wëkùlturowieniô młodi generacëji.
Skądka bierzemë przikłôd prowadzeniô taczëch
etnicznëch szkół?
Dlô nas tuwò na Głodnicë taczim wzorã są szkòłë we Frizëji.
Tam wicy jak 50 lat temù wchôdałë szkòłë ze frizëjsczim jãzëkã.
Òni tam mają terô baro rozwiniãté te wszëtczé strukturë. Më
tak pòdzérómë jaczé òni mają rozwiązania, jak òni to robią.
Òni nie mają pòzamëkóné môłich szkòłów, nie zrobilë z nich
szkòłów filialnëch. Dzecë z klasów 1-3 na ùczbie są razã,
je to jakbë kąsyczk jindiwidualnô nôuka. Më to prawie pòdzérómë
jak òrganizowac robòtã na tich trzech rówiznach razã, jak
to mòże fùnkcjonérowac...
Czasã gôdô, że kaszëbizna mòże zdżinąc, zaniknąc.
Czë sygnie blós robic taczé szkòłë etniczné, żebë òna przetrwa?
Mëszlã, że jedną z wôżniészich prziczin, że kaszëbizna dżinie
je szkòła, że òna dzecóm i starszim gôda, że kaszëbizna nie
je nick wôrt. Òna bëła tim przédnym procëmnikã. Terô òna mô
szanse òdrobic te wszëtczé stratë, to zło i to zrekòmpensowac
i zrehabilitowac sã. I terô òsoblëwò, czedë starszi mają mni
czasu, żebë przekazëwac młodim tã tradicëją, to szkòła mô
zacząc to nadrabiac.
Czedës gôdało, że kaszëbizna szkòdzy na rozwij
dzecka, czë wiele tegò pòzdrzatkù òstało jesz kòl lëdzy?
Kòl naji bëłé zrobioné taczé badérowania i z nich wëchôdô,
że ta swiąda kaszëbskô baro pòszła do przódkù, że 97% starszich,
nie wszëtcë, ale bezmała wszëtcë, ni mô żódnégò strachù ò
to, że dzece ùczoné we szkòlë pò kaszëbskù bãdą miałë jaczés
stratë we swòjim rozwiju. A do tegò kòl 80% starszich pòdôwô,
że gôdô z dzecama pò kaszëbskù! Dzãka temù, że szkòła ùczi
kaszëbsczégò, że nen je achtniãti, ùhònorowóny, zaczinô sã
jinaczi zdrzec w chëczach na kaszëbsczi. Że to nie je jãzëk
blós do robòtë, nawetka, że to je blós „chëczowi”, le że je
to jãzëk w jaczim są pòwiescë, wiérztë, piesni, w jaczim są
jaczé wôżné zéńdzenia. To je jakbë nowô żëcé kaszëbiznë.
Téj kaszëbizna nie zadżinie?
Nié. Jeżlë takô bãdze dënamika rozwiju...
...a jaczi téj mô bëc nastãpny krok?
Terô je biôtka ò to żebë w dżimnazëjach jesz bëła kaszëbizna.
We szkòłach spòdlecznych ti kaszëbiznë je dosc wiele, a jô
widzã że pùzni dzecë jidą z tich spòdlecznych, z różnëch wsów
z różnëch szkòłów do dżimnazëjum, to ju tu abò starszi mają
strach abò je nieżëcznô atmòsfera i ti kaszëbiznë tam ni ma.
Na szczescé w liceach i na uniwersytece naczinô sã robic dobrô
atmosfera i to je wôżné, żebë i tam kaszëbizna trafia, żebë
ùtwòrzëc tã kaszëbistikã.
Czë kaszëbiznie je jakbë „pò drodze” z Ùniją
Europejską?
Jeżlë chòdzy ò rozwiązania w òswiace, to tam nie ma niżódnëch
òsoblëwich wëmôganiów, zastrzégów òd krajów europejsczich,
jeżlë chòdzy ò òrganizacëją szkòłów. Są jednôk gwësné mòdele,
jaczé fùnkcjonérëją w różnëch krajach. Jô tak mëszlã, żebë
rozpropagòwac to, co sã robi na przëmiôr w Òlandëji. To bëłobë
dobré dlô kaszëbsczich szkòłów, ale gwësno téż dlô jinszëch
szkòłów w Pòlsce. Kaszëbi, sami ze se, są lëdzama ti przińdny
Europë, bò ju òd razu są dwajãzëczny. Europejczik to bãdze
taczi co bãdze gôdôł we dwùch, trzech mòże sztërzëch nawetka
jãzëkach. Pò drëdżé Europejczik to nie je człowiek bez swòji
kòrzeni, rózdżi. To mùszi bëc jasno òkresloné: jô jem Bretończik,
jô jem Prowansalczik, jô jem Kaszëba. Je trzeba bëc skądkas
i wiedzec skądka sã je. I nawetk jeżle familëjô je pòmieszónô,
to nawetk to je wôrtnotą: swiąda kùlturë òjcowisti. Trzeba
wiedzec chto sã je, żebë bëc barżi tolerancëjny.
To znôczi Wë mëszlice że młodi Kaszëba mdze
gôdôł „jô jem Europejczik ë jô jem Kaszëba”?
Mëszlã, że to tak bãdze. Jem Europejczikã, bò jô jem Kaszëba.
Tim barżi, że kùltura kaszëbskô nie je doch tak lëchô, żôrotnô,
żebë sã ji sromic, żebë z nią nie jic wprzódk. Są w Pòlsce
place, dze są i wiãkszé górë i wiãkszi lasë i głãbszé jezora...
ale tam ni ma Kaszëbów. I to je téż gwësnô atrakcëjô, żebë
tuwò lëdze mòglë przejeżdżac.
Co je terô nôwikszą procëmnoscą dlô młodëch
Kaszëbów w ùcwierdzanim jich swiądë?
Gwësno to, że ni mają taczégò dostãpù do tich technicznëch
strzodków. Ti, co mają kòmpùtrë, to wiedzą, że sã mògą dogadac
przez internét z Kaszëbama z różnëch strón Pòmòrzô i swiata.
Żebë le ta młodzëzna kaszëbskô nie òsta blós tim frizérą,
spawôczã czë kòwôlã. Më brëkùjemë élitów, tich czerowników,
chterny bądą wësztôłcony, ale pełny swiądë kaszëbsczi. Je
wiele taczich, co trôfiają na uniwersytet i są pełni bùchë
z tegò, że są Kaszëbama i tak mô bëc. Minãłë ju czasë, czedë
sã trzeba bëło tegò sromac. A jak sã dô w rãkã kaszëbsczi
młodzëznë tã wiedzą, samòwiedzą to bãdze to droga do wikszégò
docenieniô sã i bùchë. To mùszi jisc w tim czerenkù...
Czëlë ùczëc sã, ùczëc i jesz trochã ùczëc...
No niestetë tak to je, że bez tegò niewiele sã zdô.
zaczątk
|