To je antikaszëbskô prowòkacëjô
Òsoblëwie dlô Òdrodë gôdô Tomôsz Fópka, mùzyk ë pòéta, bùrméster
Żukòwa, kòòrdinatora stôwianiégò tôflów we wejrowsczim krézu
òb czas ny akcëje. Pierszim pòwiôtã, jaczi wprowadzył
do pùblicznégò żëcô kaszëbsczi jãzëk béł pùcczi pòwiôt.
Pòwiatowô radzëzna pòdjimnã ùchwała ò tim, że dopùscywô
sã kaszëbiznã w nazéwanim pòwiôtu. Pòstawionëch
òstało pôrã tzw. "witôczów” w dwùch jãzëkach.
Pózni, wejrowsczi pòwiôt szedł dali. Dopùscył ùżëwac kaszëbsczi
téż w promòwanim pòwiôtu (radzëcelowie nie zgòdzëlë sa na
ùżiwanié gò w pòwiatowéch jinstitucëjach). Pòstawionëch òstało
kòl 12 tôblëców pòlskò- kaszëbsczich na pòwiatowëch drogach
na greńcach pòwiatu.
Dëcht niedôwno, kartësczi pòwiôt pòszedł jesz dali i wprowadzył
ùżiwanié kaszëbiznë przë nazéwanim jinstitucëjów. M.in. pòséłka
Arcëszewskô- Mielewczik pòwisa tôfle w dwùch jãzëkach
na swòjim biurze. Wiém téż ò pòwiatowim, kartësczim szpëtôlu,
dze miałe bëc taczi pòwiszoné. Jeden z direchtorów négò, przë
tim pòwiatowi radzëcel – Ropel – béł ùdbòdôwcą ti ùchwałë.
Czile
tidzéniów temù dokònôł jem sã, że dzél kaszëbsczi wejrowsczich
tôflów ôstôł zamalowóné. Przodzy zdôrzało sã, że jaczis
cëzy bówce cos"naszprajowelë”. Te tôblëce bëłë wëmieniwóné.
Czej jem terô zmërkôł sprawã, rëchòwôł jem na to, że
to mòże je jakôs naprawa. Jednakò przez tidznie do dzys dnia
nick sã nie dzejało.
Móm nôdzejã, że sã milã i że ne napisë
sã zôs pòjawią, bò jeżlë nié –to je to czësto, antikaszëbskô
prowokacjô.
Czedë jadã do Lëzëna na cotidniową próbã Lutni
(mieszkajã w Chwaszczënie), mijóm "wëkastrowoné
z kaszëbiznë” witôcze przed Dombrzewinã. Bòli mie to
tim barżi, że to prawie mie, z ùdbë starostë Szalewsczégò
przëpadło projektowanié i pilotowanié akcëje stôwianiô wejrowsczich
witaczów.
Czë w wejrowsczi, pòwiatowi radze są mòże jaczis Kaszëbi?
Pòwôżnô zôgróżba
Kòmentôrz redakcëjny - P. Szczëpta
Czedës jô widzôł jeden òdjimk z Rumùńsczi, kraju dze w niechtërnëch
òbéńdach są nôdpisë we dwùch a nawetka we trzech jãzëkach.
Na nym bëło widzec czile tôflów z zamazónyma mionama gardu
we wszëtczich jãzëkach prócz rumùnsczégò. To bëło wiedzec,
że za tim stojałë rumùnsczé faszistowsczé partë. Pòdpisóny
béł "Demòkracëjô pò rumùnskù”. Tak pò prôwdze je mie
përznã przikro, że Pòlôsze terô dorównalë do Rumùnów.
Në, chòc mést faszizna wezdrzi tak samò wszãdze.
Sromóm sã, że móm taczi sóm paspòrt jak ny ë żëjã
w jednym państwie z taczima, co nie rozmieją lëdac jinszich
lëdzy, nôrodów ë jãzëków. Robi sã tuwò corôz
blëżi do dzëczi Azëje. A azëjaticczé regle są: nié słowa le
dôga. Ti, co mielë kaszëbsczé nôdpisë na tôflach zamalowóné,
pòkôzelë że rozmieją gadac nié gãbą le piscama. Czë
terô më mómë òdpòwiedzec jima tim samim? Nié. Më, Kaszëbi,
më nie jesmë z dzëczi Azëje ë mëszlã, że mùszimë òdpòwiedzec
jima jak człowiek cywilizowóny. Ju ti lëdze widzą, że jejich
dzejanié bëło pòdarmôka, bò wszëtczé tôfle są nazôd naprôwioné.
Terô jich pòlicëjô złapie a sąd ùkôże. A jô apelëjã
do Sãdzów, żebë sztrôfë bëłë sëré dosc tëli, żebë òdstraszëc
jinszich òd dosebnëch ùdbów.
A móm téż nôdzejã, że terô mdze mòżno dozdrzec dobëcé
prawa ë cywilizacëji nad dzëkòscą ë faszizną na taczi ôrt,
że we wikszim dzélu Kaszëbów lëdze ë władze pòstawią nôdpisë
pò kaszëbskù.
zaczątk |