Òd 1961 rokù dérëje sprawa beatëfikacëji Słëdżi Bòżégò
ksãdza Kònstantina Dominika. W òstatnym czasu sprawa ògłoszeniô
negò sëna kaszëbsczi zemi błogòsławionym zdôwô sã bëc krótkò
szczeslëwégò kùńca. Gôdô sã, że czej przińdze do wënieseniô
Gò na wôłtôrze, òstónie Òn patronã Kaszëbów. Dlô naji spòlëznë,
wcyg tak mòckò dërchający przë katolëcczi wierze bëłobë to
wiôldżé wëprzédnienié.
Mùszimë so pòwiedzec, że pòstacëjô tegò bëlnégò Kaszëbë je
baro mało znónô w Jegò Tatczëznie. Dlôte je wôrt chòc w pòrã
zdaniach przedstawic żëcopis ksãdza Dominika.
Ùrodzył sã 7.11.1870 rokù w Gniéżdżewie, krótkò Pùcczi Hôwindżi,
50 km òd Gduńska. Chòwôł sã w baro pòbòżny rodzënie, a na
dodôwk Jegò wies nôleża do parafije w Swôrzewie, dze je znóné
na całëch Kaszëbach sanktuarium Marijné. Nick tedë dzywnégò,
że młodi Kònstantin rósł na mòckò wierzącégò, pòbòżnégò człowieka.
Ju za knôpiczëch lôt mëslôł ò tim, żebë òstac ksãdzã, le miôł
swiądã, że jegò starszi są za biédny, żebë zagwësnic do tegò
brëkùjącé Jemù wësztôłcenié. Równak z pòmòcą w ti pòtrzebie
przëszedł ùja Dominika, ksądz Jakùb Derc, jaczi zgòdzył sã
òpłacëc przińdną pòùczënã knôpa.
Dzãka ti pòmòcë w 1883 rokù młodi Kònstantin mógł wstãpic
do Collegium Marianum, szkòłë w Pelplinie, jakô zagwësniwała
baro wësoczé, jak na ne czasë równiszcze ùczbë. Pò ji skùńczenim
ùcził sã dali w Chełmnie, dze w 1893 rokù zdôł egzaminë dozdrzelałotë.
Dopiérzë terô mógł zacząc sztudérowanié w Dëchòwny Seminarëji
w Pelplinie. Tùwò pò pôrã latach cãżczi nôùczi dożdôł sã wiôldżégò
dnia swiãceniów ksãżëch, jaczé przëjimnął 25.03.1897 rokù.
Jakno ksądz robił nôprzód we Gduńskù-Òruni, a pózni w Chełmnie.
W 1911 rokù òstôł òjcã dëchòwnym pelplińsczi seminarëji i
ji wicerektorã, a w kùńcu rektorã. Òd 1928 rokù béł biskùpã
sufraganã diecezëji chełmińsczi.
Ùmarł w ùdbie swiãtoscë 07.03.1942 we Gduńskù, dze mielë Gò
wëwiozłé Miemcë. Pò sétmë latach cało biskùpa bëło przeniosłé
do Pelplina, dze grób tegò Słëdżi Bòżégò je do dzysdnia, òbjimniãti
wiôlgą tczą.
Mùszimë sã zapëtac, co òsoblëwégò zrobił nen syn kaszëbsczi
zemi, że dzysô je tak krótkò wënieseniô na wôłtôrze. Na taczé
pëtanié je gwës wiele òdpòwiesców, ale chòba nôlepszą dôł
ksądz J.S.Pasierb, jaczi pisôł, że nadzwëkòwô bëła w Nim pò
prostu Jegò zwëczajnosc.
Kònstantin Dominik béł człowiekã, jaczi pierszim i wikszim
dzélã żił dlô jinszëch. Wszëtczim, chtërny tegò brëkòwelë,
pòswiãcywôł i rozdôwôł to, co miôł: swój spòsób, dobré radë,
miłotã i czas. Sóm wëmôgôł òd se baro wiele, ale rozmiôł przë
tim miec wërozmienié dlô grzéchów jinszich. Nigdë nie gôdôł
lëchò ò lëdzach, nawetka czej bëło do tegò jaczés spòdlé.
Gôdôł, że w taczim wëpôdkù lepi je przëkrëc człowieka płôszczã
môłczeniô i gòrąco sã za niegò mòdlëc.
Miôł téż w sobie wiôlgą pòkòrã. Nigdë nie gònił za ùwôżanim
i pòczestnotą, a z wszëtczima lëdzama òbchòdôł sã tak samò,
niezdrzącë na jich pòchòdzenié ani bòkadnosc.
Nie félowało mù téż chrzescëjańsczi dzyrzkòscë. Czej szło
ò wiarã, nie szukôł tóny pòpùlarnotë, ale stojôł mòckò za
prôwdzëwą nôùką Kòscoła. Òsoblëwie wiele dzyrzkòscë mùszôł
pòkazac òbczôs wòjnë, czej Miemcë nie dôwelë Mù pòkù.
Mùszimë jesz dodac, że bp Dominik nigdë nie zabôcził ò swòjim
kaszëbsczim pòchòdzenim. Kòchôł swòje domôcé stronë, do jaczich
wrôcôł przë kòżdi leżnoscë, żebë òddichnąc swiéżim mòrsczim
lëftã i żebë òbezdrzec dobrotã Bòga, chtëren dôł Kaszëbóm
taką snôżą nôtërã. Biografa bpa Dominika, ksądz H. Òrmińsczi,
pòdczôrchiwô, że biskùp baro czãsto zaznacziwôł swòjã miłotã
do tatczëznë i przë kòżdi leżnoscë gôdôł pò kaszëbskù.
Mëszlã, że Kaszëbi mùszą zrobic wszëtkò, co je mòżlëwé, żebë
przërëchlëc beatifikacëją swòjégò domôka. Dlôte chcemë sã
gòrąco mòdlëc ò jak nôchùtszé wëniesenié Słëdżi Bòżégò Kònstantina
Dominika na wôłtôrze.
D. Majkòwsczi
zaczątk
|